Finalitza la primera fase del projecte de sanejament i consolidació del conjunt eremític.
El Patronat de la Muntanya de Montserrat ha sanejat i consolidat el conjunt eremític de Sant Joan i Sant Onofre, ubicat a més de 1.000 metres d'alçada, i de fàcil accés a través del Funicular de Sant Joan. Aquestes dues ermites, construïdes a l'inici de l'any mil -quan va començar la implantació religiosa a Montserrat-, es trobaven en un estat precari i ruïnós, sobretot la part dels edificis construïts en la de Sant Joan -que havia estat un antic berenador des de principis del s. XX, i que va quedar en desús en els anys setanta-. Un cop acabat aquest sanejament, el Patronat de la Muntanya de Montserrat farà de tot l'espai un zona visitable, amb la col·locació d'elements materials que facilitin la circulació de manera segura i còmode als visitants -que pugen, en temporada alta, en un nombre proper als mil cada dia; anualment, més de 250.000- i d'alguns plafons explicatius que permetin fer una lectura documentada de la història i l'entorn físic i sociològic de l'àrea i de les remarcables vistes que hi ha des d'aquell punt.
A partir de l'enderroc de l'antic berenador ha quedat al descobert la totalitat de la cisterna de carreus del s.XVI i l'accés, des dels antics horts i el mur de contenció amb contraforts, a l'antiga ermita de Sant Joan.
El projecte per urbanitzar la zona de les ermites de Sant Joan i Sant Onofre, preveu fer un recorregut circular que permeti fer-se una idea d'aquest antic eremitori. Dins de l'itinerari s'inclourà també l'accés a l'ermita de Santa Magdalena, que es troba en un nivell superior, a poca distància de les altres dues.
Aquesta actuació s'emmarca dins l'esforç del Patronat de la Muntanya de Montserrat de recuperar el patrimoni cultural de caràcter espiritual que es troba al massís de Montserrat, per tal d'oferir als visitants de la muntanya els béns espirituals integrats dins el Parc Natural de la Muntanya de Montserrat.
Entre les actuacions previstes a la segona fase, hi ha la col·locació d'una nova passarel·la en el lloc on ja hi era originàriament per connectar les restes de l'ermita de Sant Onofre amb el tàlveg. En aquest punt també es recuperaran unes escales per tancar el circuit de la visita, que connectaran amb el camí que puja des del Funicular de Sant Joan. A l'ermita de Sant Joan s'hi ubicarà un petit mirador, amb uns plafons, que permetrà visualitzar tot el Baix Llobregat, Collserola i el mar, per una banda; i el Parc de Sant Llorenç del Munt, el Montseny i la Serralada Pre-litoral, per l'altra. Finalment, a la sortida de l'ermita de Sant Joan, on hi havia hagut les escales d'accés a Sant Onofre, es faran unes noves escales que permetran l'accés més directe a les restes de l'ermita de Santa Magdalena, a la cota més alta, i a l'escala de Jacob. Aquesta segona fase està previst que finalitzi el desembre de 2007.