Montserrat visita
Actualitat
DAM edita el primer CD enregistrat amb el nou orgue
 
 


Autors catalans i europeus formen el repertori del primer treball del nou orgue.

El nou orgue de Montserrat inicia la seva producció musical amb un primer CD enregistrat durant la setmana prèvia a la celebració del concert inaugural, que va tenir lloc a la basílica el proppassat 25 d'abril. El mestre Miquel González n'és l'organista i ha triat una combinació equilibrada d'obres d'autors catalans -Anselm Viola, Narcís Casanoves, Francesc Civil i Ireneu Segarra- i europeus -Bach, Haendel, Liszt i Widor- dels segles XVIII, XIX i XX.
El nou orgue de Montserrat és el títol d'aquest primer treball realitzat amb el nou instrument, que ha editat Discos de l'Abadia de Montserrat (DAM), i que ha comptat amb la producció musical de Santi Barguño i Gerard Font-Espí, sota la supervisió del P. Jordi-Agustí Piqué.
Les peces incloses en el programa del disc compacte del nou orgue i els seus autors són els següents:

JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750)
- Toccata i fuga en re menor BWV 565
- Preludi de coral sobre "Wachet auf ruft uns die Stimme" BWV 645
- Simfonia de la cantata BWV 29 [adaptació per a orgue d'A. Guilmant]
ANSELM VIOLA (1738-1798)
- Partit de 2 tiples de mà dreta
NARCÍS CASANOVES (1747-1799)
- Sonata de clarins en Re Major
GEORG FRIEDRICH HAENDEL (1685-1759)
- Al·leluia (d'El Messies) [adaptació per a orgue de T. Dubois]
FRANCESC CIVIL (1895-1990)
- Díptic Montserratí: Virolai i Fantasia
FRANZ LISZT (1811-1886)
- Preludi i fuga sobre B.A.C.H.
IRENEU SEGARRA (1915-2005)
- Nit de vetlla (Nadala per a orgue)
CHARLES MARIE WIDOR (1844-1937)
- Toccata (de la Simfonia núm. 5 op.42)

Un orgue català
Segons afirma Oriol Ponsatí-Murlà en el llibret que acompanya el CD, l'orgue de Montserrat és un instrument català. No només ho és perquè ha estat concebut a Catalunya -al taller Blancafort, Orgueners de Montserrat, de Collbató-, sinó perquè entronca perfectament amb la tradició d'orgues de tribuna situats al lateral de la nau que és pròpia de l'orgue català des d'inicis del segle XVI i que l'agermana amb instruments que poblesn la nostra geografia des de la catedral de Sant Joan de Perpinyà fins a la catedral de Santa Maria de Tarragona. Compta, igualment, amb una espectacular bateria de tubs de batalla, disposats horitzontalment, i disposa de tots els recursos necessaris per afrontar de manera òptima el repertori organístic nord-europeu i la varietat de registres que requereix el repertori contemporani. És un instrument que permet abordar la totalitat de la millor tradició organística catalana, des de Cabanilles fins a Mestres Quadreny.

 

© CRM Montserrat - 08199 Monestir de Montserrat (Barcelona) - Tel. 93 877 77 01 - Fax 93 877 77 24 - informacio@larsa-montserrat.com